Mi fán terem az iskolai szociális segítő?

Az iskolai-óvodai szociális segítő a család- és gyermekjóléti központ munkatársa, de helyileg iskolákban, óvodákban tevékenykedik. Többnyire szociális munkás végzettségű, és azért van az oktatási intézményekben, hogy a gyerekeknek jobb legyen.

Mit csinál?

Felismeri a veszélyeztetettséget. 

Sajnos sok gyereket bántalmaznak otthon annak ellenére is, hogy a testi fenyítést a törvény bünteti. Bántalmazásnak számít az elhanyagolás is, illetve, ha a szülő nem biztosít a gyerek számára érzelmi biztonságot. A pedagógusok többnyire észlelik, hogy valami nincs rendben, de nem mindig tudják beazonosítani a veszélyeztetettséget. Ha ilyenkor jeleznek az iskolai szociális segítőnek, ő képes utánajárni a "furcsa viselkedés" hátterének. A nagyobbak pedig maguk is felkereshetik az iskolai szociális munkást, ha bántalmazzák őket otthon. Ha fény derül a bajra, súlyosságtól függően segítséget nyújthat ő maga, illetve tovább irányíthatja az esetet a család- és gyermekjóléti szolgálathoz vagy más szakemberek felé.

Megelőz és kezel.

Mindenféle probléma-megelőzéssel és bizonyos mértékű kezeléssel foglalkozik, ami a korosztályt érintheti. A teljesség igénye nélkül: iskolai bántalmazás, konfliktushelyzetek az iskolai szereplők között, igazolatlan hiányzások, káros szenvedélyek, stressz... Ez nem azt jelenti, hogy az iskolai szociális segítő mindenható. Sőt, varázspálcája sincs, de képes más szempontokat behozni a problémakezelésbe, és a megelőzésre is vannak jó módszerei.

Beszélget.

Diákkal, szülővel, akivel szükséges. Beszélget, nem kioktat, nem tanácsot ad, nem a tutit mondja. Inkább kérdez, meghallgat és segít. A téma lehet családi probléma, párkapcsolat, kortársakkal való kapcsolat, életvezetés, célok, tervek, nehézségek, krízis....

Konzultál, delegál. 

Azaz egyeztet, megbeszél a pedagógusokkal, az iskolapszichológussal, védőnővel, gyógypedagógussal, ifjúságvédelmi felelőssel, iskolaorvossal, bármely iskolai szereplővel, akik közreműködésével hatékonyabb egy probléma kezelése. Ha pedig nem az ő hatáskörébe tartozik a helyzet, akkor a megfelelő szakemberhez, intézményhez vagy szervezethez irányítja a diákot, a szülőt, a pedagógust.

Csoportfoglalkozást tart.

Csoportot, nem tanórát. Bár sokszor csak 45 percben, és sokszor egy egész osztálynak, de az akkor is csoport. Bármilyen témában, ami nem tantárgyi, és a gyerekeket érinti. Szintén a teljesség igénye nélkül: pályaválasztás, önismeret, kommunikáció, közösségfejlesztés, klubfoglalkozás, érzékenyítés hátrányos helyzetű csoportok iránt...

Szervez.

Megbeszéléseket, szabadidős programokat, klubfoglalkozásokat, egészségnapot, bármit, amire igény van, és ami a gyerekek jól-létéhez hozzájárulhat.

A tevékenysége tehát nagyon sokrétű, függ az oktatási intézmény típusától, igényeitől. Egy valamiben azonban megegyeznek mindenütt: a gyerekek érdekében tevékenykednek.

Székely Zsuzsanna

 

#segítség
#iskola